رشد هزینه‌های خوراک و بازار نامطمئن عامل کاهش سود پتروشیمی هاست

مدیرعامل پتروشیمی مارون:

رشد هزینه‌های خوراک و بازار نامطمئن عامل کاهش سود پتروشیمی هاست

اورهال یک هفته پیش تمام شد و در حال حاضر مراحل راه اندازی خط تولید مارون در دستور کار است / تقسیم 7200 میلیارد تومان سود برای 8 میلیارد سهم شرکت مارون سوال سهامداران حاضر در مجمع: جزئیات 16 پروژه سرمایه گذاری در پتروشیمی مارون چیست؟ دبیر مجمع: اطلاع رسانی خواهد شد / تعدادی از سهامداران حاضر در جلسه خواستار آن شدند که مدیرعامل و هیئت مدیره در مورد پروژه‌های در دست و نکات فنی و جزئیات پروژه ها توضیح بیشتر بدهند و در گزارش هیات مدیره به آن اشاره شود و اعضای هیات مدیره شرکت توضیح دهند و اعلام کنند که پروژه‌ها شامل چه مواردی است؟

گروه بورس - مجمع عمومی عادی و فوق العاده پتروشیمی مارون با حضوراکثریت سهامداران، روز شنبه 3 تیر 1402، ضمن موافقت با توزیع 7200 میلیارد تومان سود، و به ازای هر سهم 900 تومان موافقت کرد.
همچنین در مجمع فوق العاده، اعضای حقوقی هیات مدیره با ترکیب شرکت های سرمایه گذاری چهارمحال و بختیاری، سرمایه گذاری امین توان آفرین ساز، سرمایه گذاری پتروشیمی تامین، و دو شرکت دیگر تصویب شد.
مجمع عمومی با توجه به سود پایان سال تلفیقی 14400 میلیارد تومان شرکت، موضوع 8800 میلیارد تومان هزینه ها بابت بند 2 و بند 3 گزارش حسابرسی که بخشی از آن مربوط به زیان پتروشیمی بوشهر است، را مورد بحث قرار داد و در این رابطه، نماینده بورس با توجه به سود 14400 میلیارد تومانی شرکت، و رقم 8800 میلیارد تومان بند 2 و 3 حسابرسی، توزیع 5400 میلیارد تومان سود را پیشنهاد داد. به دنبال آن سهامداران تصمیم گرفتند که به ازای هر سهم 900 تومان و در مجموع 7200 میلیارد تومان از سود توزیع شود. همچنین پاداش کارکنان از محل عملیات و سود آوری سال 1401 شرکت همچون سال قبل، از سوی هیئت مدیره تقویض خواهد شد. به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره در این زمینه، این رقم تقریبا معادل دو ماه حقوق برآورد می شود و رقم دقیق را هیات مدیره اعلام خواهد کرد.همچنین 950 میلیون تومان حقوق عضویت و حضور اعضای حقوقی در هیئت مدیره در نظر گرفته شد.
غیبت دوباره نماینده ساتا در مجمع عمومی سالیانه مارون
امسال هم مانند سال قبل، آقای بابک ابراهیمی در جلسه مجمع عمومی مارون به مانند جلسات هیئت مدیره غایب بود. سوال اینست که آیا ساتا برای سهام خود در مارون اهمیتی قائل نیست؟ اگر کسی به هر دلیلی تمایلی به حضور در جلسات هیئت مدیره و حتی مجمع را ندارد چه اصراری به حفظ او هست؟
پاسخ به سوالات سهامداران / جزئیات 16 پروژه چیست؟
یکی از سهامداران حاضر در جلسه این پرسش را مطرح کرد که با توجه به اعلام مدیرعامل، مبنی بر 16 پروژه سرمایه گذاری این شرکت، چرا این پروژه ها در جلسه مجمع عمومی معرفی نمی شوند؟
از سوی دیگر تعدادی از سهامداران حاضر در جلسه خواستار آن شدند که مدیرعامل و هیئت مدیره در مورد پروژه‌های در دست و نکات فنی و جزئیات پروژه ها توضیح بیشتر بدهند و در گزارش هیات مدیره به آن اشاره شود و اعضای هیات مدیره شرکت توضیح دهند و اعلام کنند که پروژه‌ها شامل چه مواردی است؟ برخی حاضران نیز به موارد فنی پروژه ها پرداختند و خواستار توضیحات بیشتر اعضای هیات مدیره ومدیرعامل شدند و درخواست کردند که توضیحات بیشتری در مورد مراحل، وضعیت، جزئیات، هزینه ها و عواید این پروژه ها اعلام شود.
حسین شهریاری که بعنوان دبیر مجمع، حضور داشت در این زمینه پاسخ داد: معرفی پروژه ها جزئیات مختلف دارد که در گزارش های شرکت آمده است و اطلاع رسانی بیشتری نیز اعلام خواهد شد. همچنین می توانیم در جلسه دیگری در محل شرکت، به معرفی و بررسی آنها اقدام نماییم و علاقه مندان و سهامداران می توانند در آن جلسه حضور یابند تا به جزئیات آنها پرداخته شود.
همزمانی اورهال شرکت با تعمیرات آثار آتش سوزی
شهریاری دبیر مجمع عمومی مارون در پاسخ به سوالی با این مضمون، که تعطیلی تولید در بهار 1402، به علت آتش سوزی فروردین ماه و تعمیرات و راه اندازی کمپرسور چه تفاوتی با تعطیلی خط تولید به صورت معمول برای تعمیرات اساسی و اورهال داشته و همچنین چقدر هزینه برای شرکت به همراه داشته و تا چه حد به کاهش تولید و درآمد برای شرکت منجر خواهد شد؟ گفت: موضوع اورهال و تعمیرات اساسی و همچنین آتش سوزی برای صنعت، پتروشیمی و شرکت های مختلف، امری دور از ذهن نیست و اینگونه مجتمع ها و شرکت ها به طور معمول با تعمیرات اساسی همراه هستند. به نظرمی رسد که موضوع آتش سوزی حدود یک هفته تا 10 روز بر عملیات شرکت اثرگذار بوده است و شرکت به دلیل مواجه شدن با آتش سوزی، موضوع اورهال و تعمیرات اساسی را نیز همزمان در دستور کار قرار داده تا تعمیرات و راه اندازی کمپرسور نیز انجام شود که این موارد مربوط به سال 1402 است. براین اساس، در سال 1402 موضوع اورهال و تعمیرات اساسی مانند سال های قبل و طبق روال انجام شده است و تنها تفاوت سال 1402 با سال های قبل، موضوع آتش سوزی بوده که حدود یک هفته تا 10 روز بیشتر از قبل برعملکرد شرکت و خط تولید اثرگذار بوده است.
وی افزود: انتظار داریم که هیات مدیره شرکت، گزارشی در مورد میزان هزینه های اورهال و تعمیرات اساسی خط تولید و همچنین آتش سوزی را به سهامداران ارائه دهد تا مشخص شود که هزینه آتش سوزی برای شرکت چقدر بوده و چقدر روی تولید و هزینه ها اثرگذار بوده است. همچنین امیدواریم که با تلاش و همت کارکنان، اثر این 7 تا 10 روز تعطیلی بیشتر خط تولید نیز جبران شود.
مدیرعامل: اورهال یک هفته پیش تمام شد و در حال حاضر مراحل راه اندازی خط تولید در دستور کار است
امین امرایی، مدیر عامل شرکت نیز در ارتباط با اورهال خط تولید در بهار 1402 گفت: با توجه به این که باید اورهال و تعمیرات اساسی صورت می گرفت، به دنبال آتش سوزی، کار اورهال را جلو انداختیم. آتش سوزی باعث شد که موضوع اورهال و تعمیرات اساسی 15 روز جلو بیفتد و در طول 43 روز بازسازی انجام شد و هزاران نفر در این کار همت و کار کردند و چند هزار ساعت کارفنی و تخصصی انجام شد و مشاوره های فنی گرفتیم و با توان بالای کارگران و متخصصان کار به انجام رسید. اورهال یا تعمیرات اساسی یک هفته پیش تمام شد و در حال حاضر مراحل راه اندازی خط تولید در دستور کار است.
خرید ملک
دبیر مجمع در پاسخ به پرسشی در مورد خرید ملک در تهران به عنوان دفتر مرکزی، که برخی رسانه ها در شبکه های مجازی، رقم خرید آن را نامتناسب ارزیابی کرده اند، گفت: سهامداران شرکت، تصویب کرده اند که ملک برای استفاده شرکت خریداری شود، و لذا یک ساختمان اداری، خریداری شده است. این که به چه علت، و چرا برخی سایت های خبری به این موضوع پرداخته اند و چه جذابیتی برای آنها دارد، لازم نمی دانم که به آن بپردازم. زیرا براساس مصوبه سهامداران، این خرید انجام شده است و هیات مدیره اقدام به خرید این ملک برای امور اداری شرکت کرده اند.
زیان پتروشیمی بوشهر
یکی از اعضای هیئت مدیره در رابطه با زیان انباشته پتروشیمی بوشهر گفت: زیان پتروشیمی بوشهر حدود 10 هزار میلیارد تومان است که با توجه به سهم حدود 40 درصد مارون در این شرکت، حدود 3600 میلیارد تومان سهم پتروشیمی مارون خواهد بود که باید پرداخت شود.
یکی از حاضران در جلسه این پرسش را مطرح کرد که چرا مارون در پتروشیمی بوشهر که زیان ده است سرمایه گذاری کرده است و آیا چون دولت خواسته، مارون نیز سرمایه گذاری کرده است؟
مدیرعامل پتروشیمی مارون در این زمینه گفت: از آنجا که طرح متانول بوشهر راه اندازی شده و بازار متانول در شرایط مناسبی نیست و همچنین با توجه به تأخیر در راه‌اندازی سایر مراحل پتروشیمی بوشهر باید انتظار داشته باشیم که در سال‌های آینده پتروشیمی بوشهر به سودآوری برسد.
دبیر مجمع نیز در مورد سرمایه گذاری در پتروشیمی بوشهر پاسخ داد: تنها موردی که مارون زیر 50 درصد سرمایه گذاری کرده پتروشیمی بوشهر است و بقیه پروژه‌ها را بالای 50 درصد حضور یافته است و اعلام کرده ایم که تنها در پروژه هایی که بالای 50 درصد سرمایه گذاری مارون باشد سرمایه گذاری خواهیم کرد.
دعاوی حقوقی
یکی از اعضای شرکت، در مورد بند 7 گزارش حسابرسی و دعاوی حقوقی اعلام کرد: که در یک مورد از دعاوی حقوقی، تضامین بانکی مربوط ضبط شده و شرکت در حال پیگیری حقوق خود است.
طرح گاز همراه مشعل
مدیر عامل در پاسخ به سوالی در مورد سرمایه گذاری در برنامه گاز همراه مشعل و قیمت پرداخت شده به وزارت نفت گفت: این برنامه، 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و مجموعه رقم سرمایه گذاری آن 130 میلیون دلار پرداخت شده است . گاز همراه با نفت بر مبنای ارزش حرارتی که دریافت می کنیم محاسب می‌شود و این رقم متغیر است اما برآورد می شود که میانگین قیمت آن حدود 344 دلار باشد.
رشد هزینه های شرکت
امین امرایی مدیرعامل پتروشیمی مارون اعلام کرد: اگر هزینه خوراک و یوتیلیتی، ثابت بود و تولید با رشد 5 درصدی اثر خود را نمایان می کرد، سود شرکت باید معادل 18 هزار میلیارد تومان ثبت می‌شد اما رشد هزینه‌ها باعث کاهش سود شرکت به 14400میلیارد تومان شده است
تولید پتروشیمی مارون 5 درصد رشد داشته، 16 پروژه سرمایه ای تعریف کرده است و معادل 600 میلیارد تومان قرارداد اجرای طرح های دانش بنیان دارد، درآمد عملیاتی شرکت 37 همت است و فروش این مجتمع هوشمند شده و رتبه پنجم فروش را در صنعت کسب کرده است. همچنین 5 میلیون دلار در تولید داخلی صرفه جویی داشته است.
براساس برنامه چشم انداز 1406، درآمد شرکت به 2 میلیارد دلار و سود شرکت از 11 همت کنونی به 30 همت خواهد رسید. همچنین این شرکت به دنبال احداث نیروگاه برق است و در سال جاری تولید ایتل اکساید به بهره برداری می رسد.
همچنین این شرکت به دنبال احداث نیروگاه برق است و در سال جاری تولید اتیلن اکساید به بهره برداری می رسد.
رشد هزینه خوراک و یوتیلیتی و تغییرات بازار جهانی
مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون با اشاره به رشد 5 درصدی تولید و افزایش 15 درصدی نرخ تسعیر ارز گفت: با این وجود به دلایل مختلف از جمله افزایش 22 درصدی هزینه یوتیلیتی و رشد 13 درصدی نرخ خوراک گاز و همچنین افزایش عرضه و تحولات بازار از جمله بازار چین، با افت 22 درصدی سود در سال 1401 نسبت به سال 1400 مواجه شده‌ایم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، با وجود رشد تولید 5 درصدی، به دلیل افزایش عرضه جهانی محصولات و کاهش قیمت‌ها و بازار نامطمئن چین در کنار افزایش قیمت خوراک و هزینه یوتیلیتی، ریسک های عملیاتی افزایش داشته و هزینه ها افزایش یافته و در نتیجه سود خالص شرکت نسبت به سال قبل 22 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: شرکت در سال گذشته موضوع بهینه سازی مصرف انرژی نسبت به سالهای قبل را در دستور کار قرار داده است. همچنین برنامه نیروگاه اهواز و به روز رسانی تجهیزات و همچنین تکمیل زنجیره محصول و 7 درصد تولید بیشتر با بهینه سازی انرژی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد سبدی از محصولات با ارزش افزوده بالاتر در چشم انداز 1406 گفت: پتروشیمی های ایران با رشد هزینه های یوتیلیتی، خوراک، بازار نامطمئن چین وافزایش عرضه در بازار جهانی، باید به سمت تنوع محصول با ارزش افزوده بالاتر حرکت کنند
وی تصریح کرد: در برنامه چشم انداز 1406 درآمد عملیاتی مارون باید به 2 میلیارد دلار برسد و در بین 100 شرکت برتر دنیا قرار گیرد. همچنین حاشیه سود عملیات ارزی به بالای 30 درصد برسد. همچنین 97 درصد ظرفیت تولید باید به کار گرفته شود. سهم فروش با ارزش افزوده بالای 40 درصد مورد توجه قرار گیرد.
ارسال دیدگاه