توسعه تولید در تولد ۵۶ سالگی

توسعه تولید در تولد ۵۶ سالگی

شرکت پتروشیمی خارک، یکی از اثرگذارترین و قدیمی‌ترین واحدهای تولیدی پتروشیمی کشور، ۵۶ ساله شد. مجتمع پتروشیمی خارک در جزیره خارک و در استان بوشهر قرار دارد و به منظور بازیافت پروپان، بوتان، نفتا و گوگرد از گازهای استحصالی چاه‌های حوزه نفتی فلات قاره ایران با مشارکت ۵۰-۵۰ بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت آمریکایی AMOCO و با سرمایه‌ای معادل ۹۰۰ میلیون ریال در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد و در سال ۱۳۴۸ به بهره‌برداری رسید.

علاوه بر این در سال ۱۳۷۳ به منظور جلوگیری از سوختن گازهای سبک تولید شده در فرآیند مجتمع و تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش افزوده و حرکت هرچه بیشتر به سمت خودکفایی و قطع وابستگی و افزایش صادرات و همچنین در جهت انتقال تکنولوژی، ایجاد زمینه برای افزایش درآمد ارزی، کاهش آلودگی محیط‌زیست و اشتغال در منطقه، طرح احداث واحد متانول خارگ نیز آغاز و با فناوری تولید و مهندسی پایه شرکت LURGI آلمان و با سرمایه‌گذاری ۱۴۹.۵ میلیون دلار و ۴۶۵.۵ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار احداث و در اواخر سال ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسید.
خوراک مجتمع پتروشیمی خارک روزانه حدود چهار میلیون مترمکعب گازهای همراه استحصال شده از استخراج نفت مناطق دریایی و خشکی شرکت نفت فلات قاره شامل انواع هیدروکربن‌های سبک و سنگین و همچنین ترکیبات گوگردی است.
شرکت پتروشیمی خارک در سال ۱۳۷۷ در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد و هم اکنون حجم سرمایه ‌‌‌آن به ۶‌هزار میلیارد ریال رسیده است.
ظرفیت تولیدات در شرکت پتروشیمی خارک با کیفیت بسیار بالا شامل ۶۶۰‌هزار متریک تن متانول در سال، ۱۷۰‌هزار متریک تن گوگرد در سال، ۱۱۵‌هزار متریک تن پروپان در سال، ۱۲۰‌هزار متریک تن بوتان در سال و ۷۰‌هزار متریک تن نفتا C۵+ در سال است.
مجتمع پتروشیمی خارک برای صادرات تولیدات خود دو اسکله اختصاصی دارد که هریک شامل یک سکوی اصلی و هشت سکوی فرعی هستند که از طریق یک راهرو به ساحل متصل شده و قابلیت بارگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۴۵‌هزار تن را دارند.
طرح توسعه فاز ۲ تولید متانول پتروشیمی خارک (سهامی عام)
شرکت پتروشیمی خارک برای توسعه فعالیت‌های صنعتی و تولیدی خود، پروژه ساخت متانول ۲ را در دستور کار خود قرار داده است که ظرفیت تولیدی این مجتمع به روزانه ۴‌هزار و ۵۰۰ تن و سالانه بیش از۴ میلیون تن خواهد رسید.
بخش‌های انجام شده این فاز توسعه‌ای پتروشیمی خارک شامل دریافت لیسانس از شرکت Johnson Matthey انگلیس، اخذ مجوزهای لازم از وزارت نفت برای اجرای پروژه و استحصال زمین احداث طرح متانول۲ از دریا و آماده‌سازی آن برای انجام عملیات ساخت و نصب می‌شود.
همچنین انجام فعالیت‌های مهندسی پایه توسط شرکت Davy Process Technology انگلیس و انجام بخشی از مهندسی تفصیلی توسط یکی از شرکت‌های ایرانی از دیگر اقدامات انجام‌شده برای اجرای فاز توسعه‌ای متانول ۲ پتروشیمی خارک به شمار می‌آید.
احداث نیروگاه گازی ۷۲ مگاواتی که هم اکنون در سرویس عملیات پتروشیمی خارک قرار دارد، خرید، حمل و دریافت کمپرسورهای فرآیندی اصلی طرح از اروپا، خرید و نصب واحد نمک‌زدایی (Desalination Unit)، احداث مخازن ذخیره صادراتی در مجاورت اسکله که عملیاتی شده‌اند، توسعه اسکله بارگیری موجود برای استفاده از ظرفیت آن در صادرات متانول ۲ و احداث پست برق اسکله از دیگر اقدامات انجام گرفته برای اجرای این فاز توسعه‌ای قلمداد می‌شود.
اقدامات دیگری نیز برای اجرای این فاز توسعه در دست اجراست که شامل ادامه مهندسی تفصیلی بخش خشکی و بر اساس آن، در اولین مرحله، انجام مناقصه، تعیین پیمانکار و شروع عملیات اجرایی ساختمان‌ها در طول فصل جاری، احداث پل و جاده کمربندی برای دسترسی مستقیم به محل پروژه، ساخت و نصب پمپ آب شور دریا که قرارداد آن با یک شرکت ایرانی منعقد شده است، اجرای خط لوله انتقال آب شور دریا به محل پروژه توسط یک پیمانکار ایرانی، انجام مهندسی احداث خط لوله گاز خوراک پروژه از خط لوله گاز سراسری IGAT۶ به جزیره خارک و در ادامه، عملیات خرید و اجرای خط لوله مزبور، انعقاد قرارداد با مشاور محیط‌زیست برای اخذ مجوز‌های لازم از سازمان حفاظت محیط‌زیست و ساخت انبار سوم دپوی کالای پروژه که توسط پیمانکار منتخب در حال انجام است، می‌شود.
تمام محصول تولیدی این مجتمع پتروشیمی به خارج از کشور صادر شده و از این بابت در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون دلار سالانه برای کشور ارزآوری به همراه دارد.
عملکرد مالی پتروشیمی خارک (سهامی عام)
شرکت پتروشیمی خارک به تازگی با برگزاری مجمع عمومی، اقدام به انتشار صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ خود کرد که در قالب آن گزارشی از عملکرد مالی حسابرسی شده این شرکت برای همگان انتشار یافته است.
بر همین اساس شرکت پتروشیمی خارک طی سال ۱۴۰۱ موفق به کسب ۱۱۱‌هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی شد که این رقم نسبت به درآمد ۹۳‌هزار میلیارد ریالی سال ۱۴۰۰ روند افزایشی را نشان می‌دهد.
سود ناخالص شرکت پتروشیمی خارک طی سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۴‌هزار میلیارد ریال رسید که این رقم نیز در مقایسه با عملکرد ۳۷‌هزار میلیارد ریالی سال ۱۴۰۰ رشد قابل‌توجهی داشته است.
سود عملیاتی شرکت پتروشیمی خارک در سال ۱۴۰۱ رقم ۴۴‌هزار میلیارد ریال را نشان می‌دهد که در مقایسه با رقم ۲۹‌هزار میلیارد ریالی سال ۱۴۰۰ رشد داشته است.
در نهایت سود خالص شرکت پتروشیمی خارک (سهامی عام) در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ به بیش از ۳۸‌هزار میلیارد ریال رسید در حالی که این رقم برای سال ۱۴۰۰، مبلغ ۲۸‌هزار میلیارد ریال ثبت شده بود.
بر همین اساس سود هر سهم (EPS) برای سهامداران شرکت پتروشیمی خارک در سال ۱۴۰۱ معادل ۶‌هزار و ۸۵ ریال به ثبت رسید که این رقم در سال ۱۴۰۰، ۴هزار و ۴۳۶ ریال بوده است.
مجموع دارایی‌های جاری و غیر‌جاری شرکت پتروشیمی خارک در سال ۱۴۰۰ برابر ۷۵‌هزار و ۱۱۱ میلیارد و ۵۴۷ میلیون ریال بود که در سال ۱۴۰۱ به ۷۸‌هزار و ۷۲۴ میلیارد و ۵۰۸ میلیون ریال رسید. مجموع حقوق مالکانه شرکت پتروشیمی خارک در سال ۱۴۰۱ عدد ۵۳‌هزار و ۶۰۲ میلیارد و ۱۵۷ میلیون ریال را نشان می‌دهد که نسبت به رقم ۴۵‌هزار و ۳۰۹ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریالی در سال ۱۴۰۰ روند افزایشی دارد.تمامی آمار و شاخص‌های مثبت منتج از صورت‌های مالی شرکت پتروشیمی خارک (سهامی عام) در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که به‌رغم کاهش قیمت‌های جهانی محصولات تولیدی شرکت و افزایش قیمت تمام شده محصولات، ناشی از افزایش قیمت خوراک مواد اولیه، این شرکت توانسته است سودآوری قابل‌توجهی در مقایسه با سایر شرکت‌های تولیدکننده متانول در ایران کسب کند و با عرضه تمامی ارز دریافتی حاصل از صادرات خود در سامانه نیما، همراهی مناسبی با سیاست‌های ارزی نظام بانکی کشور به عمل آورد.
اکنون شرکت پتروشیمی خارک پس از برگزاری آخرین مجمع عمومی خود، به استقبال سالگرد پنجاه و ششمین سال تاسیس خود می‌رود با این امید که با رفع مشکل تامین مالی و خوراک در فاز توسعه متانول ۲ بتواند با قوت و قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد.
ارسال دیدگاه