حسگر تشخیص آب در نفت و گاز تولید شد

حسگر تشخیص آب در نفت و گاز تولید شد

سنسور تشخیص آب در نفت و گاز توسط محققان شرکت دانش‌بنیان طراحی و تولید شد. امیدرضا موسوی نماینده یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری اظهار کرد: این سنسور با هدف تشخیص آب در هیدروکربن‌ها طراحی و تولید شده و آماده ارائه به صنایع وابسته مانند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی‌های سراسر کشور، شرکت‌های تولیدکننده انواع روغن موتور هیدرولیک، روغن ترانس‌های نیروگاه‌های برق، هسته‌ای و پالایشگاه‌های سراسر کشور است.

وی افزود: این محصول در فرآیند تشخیص سریع و دقیق آب از صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته بسیار کاربرد دارد که نظر بسیاری از متخصصان را جلب کرده و برای تولید آن طرح توجیهی کسب و کار و بازار فروش آماده شده است.
نماینده این شرکت دانش‌بنیان عنوان کرد: روش استفاده از محصول «سنسور تشخیص آب در هیدروکربن‌ها» به طور کامل و دقیق ارزیابی شده و می‌تواند در فرآیند تشخیص سریع و دقیق آب از صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته تمام مشتریان هدف سراسر جهان موفق عمل کند.
موسوی عنوان کرد: در هیدروکربن‌ها که شامل نفت، بنزین، حلال‌های هیدروکربنی، روغن‌های موتور خودروها، روغن ترانس‌های برق و ... بوده، نباید آب وجود داشته باشد؛ چراکه وجود آب کارکرد فرآیند‌های مربوط را با مخاطره و اختلال مواجه می‌کند.
وی تبیین کرد: از گذشته تاکنون از دستگاه «کارل - فیشر» که یک روش استاندارد برای تعیین میزان آب در هیدروکربن‌هاست استفاده می‌شود به‌طوری‌که برای تشخیص آب مستلزم استفاده از محلول «پیریدین» است که شوربختانه با درصد ناخالصی‌های متفاوت از کشور‌های خارجی تهیه می‌شود.
توسعه دهنده یک شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ناخالصی‌های موجود در «پیریدین» تولیدی کشور‌های مختلف، نتایج اندازه‌گیری را با خطا مواجه می‌کند، ضمن اینکه عدم کالیبراسیون دستگاه، توان فنی و دقت اپراتور هم بر دقت اندازه‌گیری تأثیر فراوان دارد.
موسوی با اشاره به اینکه تولید «سنسور تشخیص آب در هیدروکربن‌ها» (آن هم برای استفاده فقط در یک صنعت) 35 سال بوده در انحصار یک شرکت است، ادامه داد: تاکنون شخص یا شرکتی نتوانسته از روشی به فناوری و دانش فنی تولید آن دست یابد و محصول تولیدی، مهندسی معکوس نیست؛ چراکه اطلاعاتی از محصول تک تولیدکننده خارجی نداریم و بالطبع شرکت خارجی نیز اطلاعی از روش تولید، دانش فنی و فناوری تولید محصول تولیدی ما ندارد.
وی با بیان اینکه سالانه یک‌میلیون سنسور با قیمت پایه یک پوند وارد کشور می‌شود، مطرح کرد: با توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران اسلامی هر عدد از سنسور وارداتی با قیمت بالغ بر 70 هزار تومان در بازار به دست مشتری می‌رسد؛ اما سنسور تولیدی ما توان تولید با قیمتی نازل‌تر را دارد و در اختیار مشتریان داخلی قرار می‌گیرد.
توسعه دهنده یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی بازار نرخ فروش «سنسور تشخیص آب» تولید داخل را می‌توان با قیمت 50 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار داد، خاطرنشان کرد: میزان مصرف این سنسور در کشور سالانه 3 میلیون قطعه برآورد می‌شود که می‌تواند اشتغال‌آفرینی شگرفی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند و تأثیر مستقیمی بر اقتصاد و معیشت خانواده شاغلین در تولید این محصول برجای بگذارد.
موسوی با تأکید بر اینکه دانش فنی طراحی، دانش فنی تولید و ساخت تجهیزات و نیروی انسانی متخصص برای تولید «سنسور تشخیص آب در هیدروکربن‌ها» در کشور بدون نیاز به خارج از مرز‌های ایران اسلامی وجود دارد، تأکید کرد: برای ایجاد سه خط تولید، 15 میلیارد تومان سرمایه اولیه مورد نیاز است که با توجه به بازار ذکرشده، 6 ماه پس از زمان تولید، اصل سرمایه به سرمایه‌گذار عودت خواهد شد.
وی گفت: محصول «سنسور تشخیص آب در هیدروکربن‌ها» علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، امکان اشتغال 70 نفر ابتدا به ساکن و صد‌ها نفر به‌منظور اشتغال در پروژه حاضر و پروژه‌های بعدی در بخش‌های تحقیق و توسعه، آزمایشگاه، کنترل کیفیت، تولید و فروش، بازاریابی و ... را مهیا می‌کند و ضمن بی‌نیازی شرکت‌های داخلی به محصول مشابه خارجی به طور غیرمستقیم موجب رونق بازار کار خواهد بود.
ارسال دیدگاه